سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماجرای یادگیری زبان ترکی توسط امام خمینی+عکس

روحی? شخص مورد نظر نسبت به روز اول بهتر است و در محل جدید، برنام? روزانه ‏اش بیشتر استراحت و تلاوت قرآن و اداى نماز و صرف غذاست و گاه ‏گاهى هم کلمات ترکى را یادداشت مى‏‌نماید.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیأت دولت تصویب کرد. چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در 4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.

 رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود. در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند.

ماجرای یادگیری زبان ترکی توسط امام خمینی

امام خمینی در همان اولین ساعت‏‌هاى ورود به ترکیه، به آموختن زبان ترکى پرداخت. چه آنکه مردان خدا در همه جا و در همه حال از وظیف? دانش ‏پژوهى و فرمان مقدس اطلبوا العلم من المهدالى اللحد غفلت ندارند و از هر فرصتى استفاده مى‏‌کنند.

دیگر آنکه امام مى‌‏خواست با فراگیرىزبان ترکى، رسالت خود را در میان ترک‏ زبانان دنبال کند. اهتمام و توجه ویژ? امام به فراگیرى زبان ترکى، گماشت? ایرانى او، سرهنگ افضلى را سخت به وحشت انداخت که مبادا با آموختن زبان، بتواند با مردم ترک ارتباط برقرار سازد و مبارزه را در تبعیدگاه نیز دنبال کند. از این رو، در گزارشى به تهران نوشت: «نباید وى را تنها گذاشت»! متن گزارش چنین است:

... روحی? شخص مورد نظر نسبت به روز اول بهتر است و در محل جدید، برنام? روزانه ‏اش بیشتر استراحت و تلاوت قرآن و اداى نماز و صرف غذاست و گاه ‏گاهى هم کلمات ترکى را یادداشت مى‏‌نماید، ولى نباید وى را تنها گذاشت...‏‏ .


ماجرای یادگیری زبان ترکی توسط امام خمینی
به دنبال رسیدن این گزارش به تهران، بى‏ درنگ تلگراف زیر از طرف رئیس «سازمان امنیت»کل کشور، سرلشکر پاکروان، به ترکیه مخابره شد:

آنکارا ـ رمز
سرهنگ افضلى تا رسیدن افسر دیگر در آنکارا بماند.


*کتاب نهضت امام خمینی (ره)، دفتردوم، مولف: سید حمید روحانی



ادامه مطلب

[ جمعه 97/3/18 ] [ 8:44 عصر ] [ اعظم جلیلی ]